Alena Padová: „Vstup do rómskych rodín nebol vôbec jednoduchý“

V komunitnom centre deti trávia voľný čas a venujú sa rôznym aktivitám.

 Vo Svidníku sú známi hlavne medzi Rómami. Aj vďaka nim a spolupráci s rodičmi sa rómske deti menia k lepšiemu a vidia svoju budúcnosť ináč. Reč je o komunitných pracovníkoch. Po úspešnom ukončení projektu, pokračujú v ďalšom s názvom „Komunitné centrum – pokračuje“. Prinášame vám rozhovor s komunitnou konzultantkou Alenou Padovou.

Akú prácu vykonávate s rómskou komunitou?

Od októbra 2014 Mesto Svidník začalo realizovať projekt "Komunitné centrum - pokračuje", ktorý je zameraný na komunitnú prácu s marginalizovanou rómskou skupinou v ich prirodzenom prostredí. Činnosť komunitného centra sa vykonáva v troch lokalitách, v priestoroch obytných domov, kde prevažne táto skupina žije. Komunitné centrum sa vytvorilo pre deti a mládež rómskej komunity, ktorým ponúka možnosť zmysluplne tráviť čas a to formou voľno-časových aktivít, zároveň vytvára podmienky na kvalitnú školskú prípravu, ale aj podmienky na nadviazanie kontaktu s dospelými,  konkrétnu prácu s cieľovou skupinou, ktorá sa vyhýba alebo nevyhľadáva inštitucionálnu pomoc ponúkanú štátom a u ktorých je predpoklad potrebnosti a účelnosti takejto pomoci.

 

S čím všetkým Rómom pomáhate?

Rómovia tu budú vždy a byť Rómom je odjakživa zakotvené v rodine. Ak im chceme pomôcť, musíme ich najprv spoznávať, ich filozofiu života, rodinné korene, špecifické problémy, s ktorými zápasia a prijímať živosť, ktorá ich vystihuje. A takto pomalými krôčikmi viesť k spoluzodpovednosti. Táto práca si vyžaduje erudovaného profesionála, ktorý dokáže nielen pochopiť, ale aj usmerniť, navigovať a sprevádzať, viesť k morálnym hodnotám v systéme spoločnosti, no zároveň jednoduchého človeka s otvoreným srdcom, ktorý vie načúvať. Rómova si ale uvedomujú, že sú obkolesení svetom a prijímať normy spoločnosti je pre nich častokrát náročné. "My a vy" je preto niekedy až príliš vnímateľné. Keďže tento projekt je pokračovaním predchádzajúceho projektu "Komunitné centrum - prahový program", priechodnosť cesty do rómskej rodiny, teda k dospelému Rómovi, je už širšia. Vytvorili sme si ju cez deti, s ktorými denno-denne prichádzame do kontaktu. Naša pomoc zastrešuje rôzne oblasti, keďže Rómovia zápasia s rôznorodosťou problémov, ktoré súvisia s ich chudobou, s nízkou vzdelanostnou úrovňou, finančnou negramotnosťou a sociálnym vylúčením.

 

Ako na vašu  prácu reagujú? V čom vidíte  zmenu?

Vstup do rómskych rodín nebol vôbec jednoduchý, začiatky náročné. Nachádzali sme sa v ich prirodzenom prostredí, v prostredí, ktoré patrilo iba im. Vnímali nás ako rušivý element. Bariéry, mantinely skúšok, postupné spoznávanie, pochopenie ich voľnosti, zakorenené kdesi hlboko, prijímať a preniesť sa do zmýšľania týchto ľudí... To všetko vyžadovalo veľké úsilie. Neskôr ale pochopili, prečo sme k nim prišli, čo je našou úlohou, že im chceme pomôcť pri riešení, niekedy pre nich neriešiteľných sociálnych, či životných situácii, či zorientovať sa v sociálnom systéme, čo im chceme a zároveň môžeme priniesť do ich života. Spokojnosť samotných rodičov pri práci s ich ratolesťami rúcala bariéry, otvárala dvere dôvere a posúvala bližšie do rodín. Dnes práca v rómskej komunite je preto oveľa ľahšia, cesta k ich srdcu niekedy ale viedla cez tŕnie.

 

Ako trávia čas s deťmi v komunitnom centre?

Vzdelávanie a výchova patria k základným atribútom spoločnosti. Vnímame ich ako pozitívne hodnoty, ako vklad do budúcna pre dieťa. V komunitnom centre v prvom rade venujeme veľkú pozornosť vzdelávacej oblasti, no kladieme dôraz aj na potreby detí v oblasti voľnočasových aktivít, ako prostriedok slúžiaci na rozvoj osobnosti, ale aj ako primárnu prevenciu sociálno-patologických javov. Keďže detí je veľmi veľa, rozdelili sme ich do dvoch skupín, deti predškolského a školského veku. S menšími trávime čas v dopoludňajších hodinách, zastrešujeme "škôlku", učíme kultivácii k hygienickým návykom či "čarovným" slovíčkam. Správne držanie farbičky, rozpoznávanie farieb, prvé zaujímavé čiary, predškolské aktivity, pri ktorých sa zabavíme, či búranie samotnej rečovej bariéry. Poobede k nám prichádzajú školáci so školskými taškami, kedy sa najprv podľa individuálnych potrieb venujeme príprave na školské vyučovanie. Našu činnosť zameriavame na plánované aktivity v rôznych oblastiach, ale aj aktivity podľa želania detí. Každému dieťaťu žiaria očká, ak sú spokojné a radostné, aj rómskemu, ktoré je rovnako hravé a súťaživé ... :-)

(r)


Autor: Čorňáková
Vytlačiť článokVytlačiť článok
Komentáre
Nenašli sa žiadne komentáre.