CHRÁŇTE SA PRED HORÚCIM SLNKOM V LETNÝCH MESIACOCH

Najdôležitejšie v letných mesiacoch je dodržiavať pitný režim.

S letom sú každoročne spojené obdobia vysokých teplôt, ktoré prinášajú množstvo rizík. Môžu viesť k poklesu výkonnosti, k zvýšenej únave, spôsobiť prehriatie organizmu, malátnosť, ospalosť, bolesti hlavy, závraty, nevoľnosť až zvracanie. Ako sa máme správne chrániť pred horúčavami, to sme sa opýtali Mgr. Edity Podanej z oddelenia epidemiológie a výchovy k zdraviu RÚVZ Svidník.

„Jednou zo zásad je dodržiavanie pitného režimu. Tekutiny je dobré piť v menších dávkach a aj vtedy, keď práve nepociťujeme smäd. Vhodné sú vlažné nápoje, najlepšia je čistá voda, naopak, vyhnúť sa treba nápojom s obsahom cukru, kofeínu, chinínu či alkoholu.  Potreba pitia rastie nielen v závislosti od vonkajšej teploty, ale aj od telesnej aktivity a zdravotného stavu. Zvýšenú pozornosť treba venovať malým deťom a starým ľuďom. U starých ľudí sa s vekom vytráca prirodzený pocit smädu, preto im treba priebežne ponúkať tekutiny, aj keď smäd nepociťujú. Dôležité je v lete i správne stravovanie. Strava má byť ľahšia – ľahko stráviteľná, s nižšou energetickou hodnotou, no musí zároveň poskytovať dostatok výživových látok. Ľudia by mali jesť dostatok celozrných výrobkov, ovocia, zeleniny, nízkotučných mliečnych výrobkov, rýb, hydiny a strukovín, naopak, menej jedál a potravín bohatých na tuky a jednoduché sacharidy. Letné dni prinášajú okrem iného aj zvýšené riziko otráv jedlom. Baktériám sa dobre darí v teple a vlhku, v lete sa rýchlo množia a ohrozujú zdravie. K najrizikovejším potravinám, ktoré v lete spôsobujú ťažkosti, patria najmä vajíčka, mäso, majonézy, krémové zákusky, zmrzliny, paštéty či omáčky,“ vysvetľuje Podaná.

NEZABÚDAJTE NA DÔLEŽITOSŤ VETRANIA

„Podstatný je aj výber vhodného oblečenia, podľa možností svetlých farieb a z prírodných materiálov. Odev má byť ľahký, vzdušný a taktiež voľný. Syntetické materiály nie sú vhodné, pretože neumožňujú odparovanie potu. Treba nosiť tiež kvalitné slnečné okuliare či pokrývku hlavy. V prípade opaľovania sa je vhodný čas ráno či neskôr popoludní. Pri pobyte pri vode treba byť od 10.00 do 16.00 v tieni, na slnku sa treba natierať opaľovacími krémami. Opatrní treba byť aj pri návšteve prírodných či umelých kúpalísk. Odporúčame kúpať sa len na kúpaliskách, ktoré sú pod stálou kontrolou. Schladiť sa okrem kúpania vo vode môžeme aj klimatizáciou v aute či domácom alebo pracovnom prostredí. Aby nám klimatizácia neškodila, ale naopak, bola nám na osoh, musí byť nastavená tak, aby  rozdiel teplôt  medzi vonkajším a vnútorným prostredím nebol vyšší ako 5 až 7 stupňov Celzia. Náhle zmeny teplôt vzduchu za krátky časový úsek predstavujú pre organizmus stresovú situáciu a vznik tzv. teplotného šoku (celkové oslabenie organizmu). V domácnosti je potrebné zabrániť prenikaniu priamych slnečných lúčov cez okná alebo svetlíky, tienením, napr. žalúziami alebo roletami. Ventilátory je potrebné umiestniť a nasmerovať tak, aby nedochádzalo k nežiaducemu priamemu ochladzovaniu povrchu tela,“ hovorí Mgr. Edita Podaná z RÚVZ Svidník.

(lj)

Autor: redakcia
Vytlačiť článokVytlačiť článok
Komentáre
Nenašli sa žiadne komentáre.