Pani Timanová z Kružľovej sa cíti vďaka službe samaritánov bezpečnejšie

POMOC SI VIE ZAVOLAŤ STLAČENÍM TLAČÍTKA, KTORÉ NOSÍ NA PRÍVESKU

Problémom seniorov  a zdravotne postihnutých ľudí, ale aj iných skupín obyvateľstva je strach z osamelosti a hlavne strach z toho, že v prípade krízovej situácie sa nebudú môcť dovolať akejkoľvek pomoci. V takýchto prípadoch je často jediným možným riešením presun do sociálního zariadenia. Toto riešenie je však finančne náročné a pre klientov sociálnych zariadneí často aj traumatizujúce. Toto však nemusí byť pre seniorov jediným riešením. Asociácia samaritánov Slovenskej republiky prišla s revolučným riešením, službou Domáce tiesňové volanie. Seniorovi, ktorý žije sám sa tak v prípade akejkoľvek krízovej situácie stlačením jediného tlačidla dostane profesionálnu pomoc.

SOCIÁLNE ZARIADENIE NEMUSÍ BYŤ JEDINÝM RIEŠENÍM

S pribúdajúcim vekom sú pre seniorov, ktorí bývajú sami v byte, alebo v dome v mestách a obciach čoraz náročnejšie i tie najjednoduchšie činnosti v domácnosti. Neraz tak dôjde k úrazu, prípadne k pádu, alebo k inej život ohrozujúcej udalosti. Seniorom postupne odchádzajú sily a je potrebný stály dohľad člena rodiny, prípadne umiestnenie do jedného z mnohých sociálnych zariadení, kde starším ľuďom poskytnú profesionálnu starostlivosť odborne vyškolení pracovníci. Takéto rozhodnutie je často finančne dosť náročné na jednej strane a takisto vo veľkej miere i dosť flustrujúce pre samého seniora. S pomocou a jednoduchým riešením prichádza Asociácia samaritánov Slovenska. Asociácia samaritánov Slovenskej republiky (ASSR) je občianske združenie, ktoré vzniklo ako dobrovoľné združenie ľudí dobrej vôle, ktorých cieľom je v duchu tradícií samaritánstva a v kontexte s medzinárodným samaritánskym hnutím pomoc všetkým ľuďom v núdzi. Vo svojich radoch združuje  lekárov, záchranárov záchranných zdravotných služieb, príslušníkov HaZZ a ďalších dobrovoľníkov, ktorí tvoria dobrovoľné tímy pripravené pomôcť všade tam, kde je to potrebné.

NIE STE SCHOPNÍ ZAVOLAŤ SI POMOC SAMI? NEVADÍ

Jednoduchým stlačením gombíka nastane hlasové prepojenie klienta s operátorom. Hlasová komunikácia prebieha prostredníctvom telekomunikačného systému NEO, to znamená, že nie je potrené dvíhať, alebo držať telefónne slúchadlo v ruke. Realizácia pomoci nastáva vlastne okamžite, ihneď po stlačení tlačidla. Systém v neočakávaných situáciách minimalizuje riziká bezmocnosti a je tak vhodný predovšetkým pre osoby, ktoré nie sú schopné zavolať si pomoc štandardným spôsobom. Jednoduchým stlačením tlačidla (ktorý klient nosí stále pri sebe ako náramok, alebo prívesok ) sa aktivuje hlasové prepojenie s dispečingom ASSR, ktoré zaisťuje potrebnú pomoc.

ODBORNÁ POMOC U VÁS DOMA NONSTOP 365 DNÍ V ROKU

Jedným z klientov je i pani Anna Timanová, 90 ročná seniorka z Kružľovej. Kvôli jej veku jej už veľmi dobre neslúžia nohy a tak sa jej už niekoľkokrát stalo, že spadla. Našťastie, vždy bol doteraz niekto nablízku. Pani Anna sa však pre pocit vlastnej bezpečnosti a aj kvôli svojim blízkym rozhodla využívať systém dmáceho tiesňového volania. Od chvíle čo má náramok na ruke sa cíti bezpečnejšie. „Sedela som na stoličke a keď som si chcela sadnúť ináč, stolička so mnou spadla. Chvíľku som sedela na zemi a premýšľala, ako sa dostanem späť na nohy. Tak som sa prevalila na brucho a pomaly som sa priplazila ku gauču a potom som sa postavila. To isté sa mi stalo v sprche. Jediným šťastím bolo to, že u mňa bola akurát dcéra z Prešova. Ja už som toho zažila strašne veľa, nohy my už ale veľmi neslúžia. Ale srdiečko je zatiaľ v poriadku. Teraz sa cítim bezpečnejšie, viem, že stlačím tlačidlo a pomoc príde hneď. Mám zlatého vnuka, ktorý mi túto službu zabezpečil“. 

Za hlavný prínos služby Domáce tiesňové volanie sa považuje nie len jednoduché ovládanie tlačidla najmä v prípadoch obmedzenej pohyblivosti, ale aj skutočnosť, že pomáha zdravotne postihnutým osobám a seniorom vo vysokom veku prežiť svoj život dôstojne, podľa svojich prianí a v prirodzenom prostredí.

“Ako náhle klient stlačí tlačidlo a vyvolá tak poplach, tak sa pracovníkovi na displeji ukáže komplet celá diagnóza klienta, kontaktné osoby, informácie, aké lieky berie, všetko potrebné je na displeji. Náš pracovník teda postupuje podľa štandardov a kontaktuje ihneď klienta s otázkou, či sa niečo deje. Ak je to planý poplach, všetko je v poriadku. Akonáhle však klinet povie, že potrebuje nejakú pomoc, pracovník hneď kontaktuje kontaktné osoby, ktoré sú celkom tri. Náš pracovník kontaktuje tieto kontaktné osoby aj v prípade, že by sa klientka po stlačení tlačidla neozvala,” povedal riaditeľ Slovenského červeného kríža vo Svidníku a člen samaritánov Slavomír Sakalík. Následne riešia dispečeri ďalší postup. Kvalitu zariadnie potvrdzuje i dcéra pani Anny Mária Sakalíková: Dobré je to, že mamka môže byť kdekoľvek v byte a stále ju ten mikrofón na zariadení zaberá. To znamená, že aj keď bude v kúpelni, tak ju bude operátor dispečingu počuť. Ak by ale bola na záhrade, tam už ju ten mikrofón nezaberá, takže je výborná aj druhá varianta, že pracovník dispečingu nás kontaktuje aj v prípade, že sa mamka neozve. Pretože stať sa môže hocičo. Je to ideálne aj kvôli horúčavám, ktoré teraz sú“. 

ZAISTENIE POMOCI

Snahou samaritánov je, aby klient čo najdlhšie využíval pre svoj pobyt vlastné domáce prostredie a za pomoci intervencie rodiny, okolitého sociálneho prostredia alebo profesionálov, mal zaistenú pomoc v prípade akejkoľvek krízy. To znamená, že na krízovej intervencii sa nepodieľa len poskytovateľ tiesňovej služby, ale napríklad aj rodina, susedia, sociálni a zdravotní pracovníci. Domáce tiesňové volanie je sociálna služba, ktorej hlavným cieľom je znížiť zdravotné a sociálne riziká starých alebo postihnutých osôb. Za hlavný prínos tejto služby je nie len jednoduché ovládanie, najmä v prípadoch obmedzenej pohyblivosti, ale aj skutočnosť, že pomáha zdravotne postihnutým osobám a seniorom vo vysokom veku prežiť svoj život dôstojne, podľa svojich prianí a v prirodzenom prostredí. Trvanie služby je na dobu neurčitú.

Autor: redakcia
Vytlačiť článokVytlačiť článok
Komentáre
Nenašli sa žiadne komentáre.