AKO SA SPRÁVNE SPRÁVAŤ POČAS HORÚČAV?

V minulom týždni sme sa dostali do druhej polovice leta. Aj keď počasie v júli nebolo tak výrazne horúce ako napríklad v mesiaci jún, registrovali sme niekoľko horúcich dní, hlavne v poslednej júlovej dekáde. Čo treba robiť, aby sa náš organizmus dobre vysporiadal s horúčavami, to sme zisťovali na Regionálnom úrade verejného zdravotníctva vo Svidníku.

NEPODCEŇUJTE PITNÝ REŽIM A ĽAHKÚ STRAVU

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú množstvo rizík, ktoré môžu spôsobiť vážne kolapsové stavy. Môžu viesť k poklesu výkonnosti, k zvýšenej únave, spôsobiť prehriatie organizmu, malátnosť, ospalosť, bolesti hlavy, závraty, nevoľnosť až zvracanie. Jednou zo zásad je v lete dodržiavanie pitného režimu. Tekutiny je dobré piť v menších dávkach a aj vtedy, keď práve nepociťujeme smäd. Vhodné sú vlažné nápoje, najlepšia je čistá voda, naopak vyhnúť sa treba nápojom s obsahom cukru, kofeínu, chinínu či alkoholu.  Potreba pitia rastie nielen v závislosti od vonkajšej teploty, ale aj od telesnej aktivity a zdravotného stavu. Dôležité je v lete i správne stravovanie. Strava má byť ľahšia – ľahko stráviteľná, s nižšou energetickou hodnotou, no musí zároveň poskytovať dostatok výživových látok. Ľudia by mali jesť dostatok celozrnných výrobkov, ovocia, zeleniny, nízkotučných mliečnych výrobkov, rýb, hydiny a strukovín, naopak, menej jedál a potravín bohatých na tuky a jednoduché sacharidy. Letné dni prinášajú okrem iného aj zvýšené riziko otráv jedlom. Baktériám sa dobre darí v teple a vlhku, v lete sa rýchlo množia a ohrozujú zdravie. K najrizikovejším potravinám, ktoré v lete spôsobujú ťažkosti, patria najmä vajíčka, mäso, majonézy, krémové zákusky, zmrzliny, paštéty či omáčky. Otrava jedlom sa prejavuje najmä hnačkami, zvracaním, pocitom nevoľnosti, ale tiež horúčkami, závratmi, žalúdočnými kŕčmi, bolesťami hlavy, dokonca aj problematickým videním. Mali by sme kupovať len také množstvo a druhy potravín, ktoré sme schopní skonzumovať do vyznačeného dátumu spotreby, a pre ktoré máme zaistené podmienky skladovania podľa pokynov výrobcu na obale. Po nákupe dopraviť potraviny čo najskôr domov – uchovať v chladničke.

POZOR NA KÚPALISKÁ

Podstatný je v lete aj výber vhodného oblečenia, podľa možností svetlých farieb, z prírodných materiálov. Odev má byť ľahký, vzdušný, voľný. Syntetické materiály nie sú vhodné, pretože neumožňujú odparovanie potu. Treba nosiť tiež kvalitné slnečné okuliare či pokrývku hlavy. V prípade opaľovania sa je vhodný čas ráno či neskôr popoludní. Pri pobyte pri vode treba byť od 10:00 do 16:00 v tieni, na slnku sa treba natierať opaľovacími krémami. Opatrní treba byť aj pri návšteve prírodných, či umelých kúpalísk. Odporúčame kúpať sa len v kúpaliskách, ktoré sú pod stálou kontrolou. Schladiť sa okrem kúpania vo vode, môžeme aj klimatizáciou v aute, či domácom alebo pracovnom prostredí. Aby nám klimatizácia neškodila, ale naopak bola nám na osoh musí byť nastavená tak, aby  rozdiel teplôt  medzi vonkajším a vnútorným prostredím nebol vyšší ako 5 maximálne 7 stupňov Celzia. Náhle zmeny teplôt vzduchu za krátky časový úsek predstavujú pre organizmus stresovú situáciu vznik tzv. teplotného šoku (celkové oslabenie organizmu). V domácnosti je potrebné zabrániť prenikaniu priamych slnečných lúčov cez okná alebo svetlíky, tienením, napr. žalúziami alebo roletami. Taktiež je potrebné zabezpečiť zvýšenie pohybu vzduchu vetraním. Ventilátory je potrebné umiestniť a nasmerovať tak, aby nedochádzalo k nežiaducemu priamemu ochladzovaniu povrchu tela. Zvýšenú pozornosť treba venovať malým deťom a starým ľuďom. U starých ľudí sa s vekom vytráca prirodzený pocit smädu, preto im treba priebežne ponúkať tekutiny, aj keď smäd nepociťujú.

Informácie nám poskytla pani Edita Podaná z RÚVZ Svidník.

(lj)

Autor: redakcia
Vytlačiť článokVytlačiť článok
Komentáre
Nenašli sa žiadne komentáre.