Naša Maďarská nížina – raj pre cyklistov

 Náš región, ktorý hraničí so Srbskom, je priaznivý pre cyklistov. Vďaka rovinatému územiu obyvatelia využívajú bicykle na každodennú komunikáciu, dochádzanie do práce, na nákupy a na menšie dopravné účely. V komitáte stále vznikajú nové cesty. Regionálne samosprávy stavajú vnútroštátne cesty a siete spájajúce jednotlivé obce s využitím rôznych štátnych zdrojov a zdrojov EÚ v spolupráci s Magyar Közút Nonprofit Zrt. – národnou neziskovou akciovou spoločnosťou, ktorá koordinuje a podporuje tento typ projektov. Tieto trasy zabezpečujú bezpečný prejazd cyklistov. Je dôležité uviesť, že v zastavaných oblastiach je bežné zdieľať cyklotrasy s pešími chodníkmi. Na to vždy upozorňujú dopravné značky a vodorovné cestné značenie. 

Na cyklistiku v Maďarsku nie je potrebné špeciálne povolenie. Oboznámenie sa so všeobecnými pravidlami cestnej dopravy je súčasťou základného vzdelania. Polícia a mimovládne organizácie podporujú vzdelávanie detí a mládeže prostredníctvom mobilných parkov komunikácie. Je odporúčanie nosiť ochrannú prilbu, ktoré ale nie je povinné. Povinnou výbavou bicykla je predné a zadné osvetlenie, reflexné prvky v špicoch a zvonček.

Z centra okresu Kiskunhalas na trase Soltvadkert-Kiskőrös-Akasztó je prepojených takmer 40 km cyklotrás. Smerom na Kecskemét, okresné mesto, cez Soltvadkert vedie, s krátkymi medzerami, 40-kilometrová cyklotrasa. Trasa Baja-Segedyn, ktorá vedie cez južnú časť Maďarskej nížiny, je dlhá takmer 100 kilometrov. Okrem toho z viacerých obcí vedú bezpečné trasy, každá s dĺžkou 5-10 km. Naplánovaná trasa EuroVelo (č. 13), ktorá prechádza aj cez Poľsko a Slovensko, povedie naším regiónom pozdĺž srbských hraníc.

Okrem cyklotrás možnosti na výlety cyklistom poskytujú aj bežné verejné cesty. Hlavné cesty s dvojmiestnym označením, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu v medzinárodnej preprave, sú silne zaťažené premávkou – najmä cesta č. 53. Pre turistické alebo športové účely je lepšie si zvoliť menej frekventované trasy. V maďarskej cestnej kultúre treba počítať s tým, že vodiči motorových vozidiel nie sú k cyklistom veľmi zdvorilí. Tabule, ktoré informujú o vzdialenosti 1,5 metra pri predbiehaní bicyklov, sú niekedy umiestnené nadarmo.

Dobrým riešením pre cyklistov je využiť železničnú dopravu, ak sa chcú vyhnúť úsekom, ktoré považujú za príliš vyťažené alebo nie veľmi malebné. Náš región má sieť železničných tratí vedúcich v každom smere sveta. Železničné stanice sú označené a ľahko sa dajú nájsť. Každý vlak má štandardne vozeň na prepravu bicyklov. Dodatočné lístky na prepravu bicyklov nie sú drahé a dajú sa zakúpiť vo vlakoch s miestom na ich bezpečnú prepravu. 


Na rôznorodej pôde Nížiny (piesočnatá, hlinitá, štrková, spevnená zem) čoraz populárnejšia je terénna cyklistika. Tieto poľné cesty sa dajú prejsť bicyklom typu trekking, gravel alebo MTB a dajú sa ľahko nájsť na internetových mapách (Google, Strava). V týchto častiach Maďarska sú typické samostatné hospodárstva, čo na puste znamená miesto pobytu ľudí, ktorí vedú sebestačnú formu života. Poľné cesty sú v podstate komunikačnými cestami medzi týmito hospodárstvami. Chodníky vedúce cez lesy, polia a stepi dajú možnosť bližšie spoznať flóru a faunu regiónu, avšak je vhodné využiť služby miestneho sprievodcu, ktorý dobré pozná okolie.

Cyklistika v Maďarskej nížine je skvelým zážitkom. Dlhé rovné priestory bez konca a vietor sú charakteristickými črtami tohto regiónu, ktoré často podrobujú turistov skúške síl. V regióne sú združenia priateľov a cyklistické kluby pre mnohé druhy cyklistiky (cestnú, terénnu, výletnú), ktoré prevažne cez víkend organizujú spoločné výlety, domáce súťaže a pretekárske zájazdy. Tímy sa zverejňujú na sociálnych sieťach (Facebook). Sú otvorené a do ich programov sa môže zapojiť každý. Toto sú len niektoré z nich: Pedal & Caffé, Halasi Bringabarát Klub, Kalocsai Tekergők, Kiskunfélegyházi Amatőr Kerékpáros Klub, Kecskeméti Első Sor.

Jedným z najväčších cyklistických jamboree v regióne a krajine, ktoré sa rozširuje až do zahraničia, je Priateľský prejazd Kiskunhalas – Subotica, ktorý sa organizuje už viac ako 10 rokov koncom augusta. Program je pripravený pre viacerých účastníkov a prebieha v dobrej atmosfére. Trasa je dlhá vyše 100 kilometrov a do organizácie je zapojená verejnoprospešná spoločnosý Halasi Média és Kultúra Nonprofit Kft. Dúfame, že po našej krátkej prezentácii si veľa ľudí z krajín V4 vyberie práve náš región za cieľ svojho cyklistického dobrodružstva! Srdečne Vás pozývame do regiónu, kde sa Vám radi pomôžeme zorientovať.

Fotografia a text: Iván Kovács

The project is co-financed by the Governments of Czechia, Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from International Visegrad Fund. The mission of the fund is to advance ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.

 

Projekt je financovaný vládami Českej republiky, Maďarska, Poľska a Slovenskej republiky prostredníctvom grantu Medzinárodného vyšehradského fondu. Cieľom fondu je propagácia nápadov udržateľnej regionálnej spolupráce v Strednej Európe.

Autor: red
Vytlačiť článokVytlačiť článok
Komentáre
Nenašli sa žiadne komentáre.