Okresy Svidník a Stropkov nemajú vybudovanú železnicu. V týchto mestách nie je ani mestská hromadná doprava. Takže v tomto smere obyvatelia regiónu trpia a sú nzevýhodnení. Avšak, prímestká autobusová doprava sa snaží na tieto nevýhody reflektovať.
Do Svidníka, alebo Giraltoviec železnicu nikdy nepostavili. Ideálnym spojením na cestu z hlavného mesta Bratislavy do tohto regiónu je preto kombinácia rýchleho vlaku InterCity a autobusového prípoja. “Rovnako môžu cestovať obyvatelia zemplínskeho mesta Sečovce, kam vlaky nepremávajú už od roku 2003. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci s autobusovými dopravcami SAD Humenné, ARRIVA Michalovce a eurobus Košice vytvorila zoznam prípojov do týchto miest. „Uvedomujeme si, že cesta sa nekončí vystúpením z vlaku na stanici. Potrebujeme hľadať spôsoby, ako cestujúcemu pomôcť dostať sa čo najbližšie k jeho cieľu,“ hovorí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. „S našimi partnermi sme dohodli čakanie dvoch autobusov na posledný večerný vlak InterCity,“ dodáva. V autobusových prípojoch platí štandardné cestovné autobusových dopravcov. Do Svidníka alebo Giraltoviec sa dá cestovať s prestupom v Kysaku. K vlaku InterCity s odchodom z Bratislavy o 17:33 môžu využiť každý pracovný deň autobus spoločnosti SAD Humenné, ktorý v prípade nevyhnutnosti vlak počká aj 20 minút. V piatky okrem toho nadväzujú autobusové prípoje aj k predchádzajúcim dvom IC vlakom. V Košiciach je cez pracovné dni a v nedele k dispozícii šesť autobusových prípojov v smere do Sečoviec, v sobotu premávajú štyri. Prípojný autobus spoločnosti ARRIVA Michalovce na večerný IC vlak počká do desať minút. ZSSK štandardne zabezpečuje v Košiciach a Kysaku aj vlakové prípoje do Prešova, Sabinova, Lipian, Vranova nad Topľou, Trebišova, Michaloviec, Strážskeho, Humenného, a to k bežným rýchlikom, ale aj IC vlakom,” informoval Tomáš Kováč, Hovorca a riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko. Na prípojné vlaky v Humennom zas nadväzujú osobné vlaky do Medzilaboriec, Sniny a Stakčína.
Železnice Slovenskej republiky na svojej internetovej stránke železnicu do Svidníka spomínajú: „V roku 1943 bola uvedená do prevádzky trať Kapušany pri Prešove – Strážske. Súbežne s dokončovaním železnice Kapušany pri Prešove – Strážske prebiehala projektová príprava 57 km dlhej odbočky tejto železnice Nižný Hrabovec – Svidník. Projekt trasoval plánovanú železnicu údolím Ondavy. Jej prípravu zastavil blížiaci sa koniec vojny,” uvádza sa a www.zsr.sk
Prešovský samosprávny kraj (PSK) aj tento rok pripravuje špeciálne letné spoje. Turisti sa tak ľahšie dostanú na Domašu, k Ľubovnianskemu hradu, do Pienin i na severovýchod Slovenska. Ľudia môžu sezónne spoje využiť počas celého leta až do septembra.
Posilnené autobusy odvezú turistov aj toto leto k lodi Bohemia na Domašu, a to počas pracovných dní s odchodom z Hanušoviec nad Topľou o 9.50 hod. a 14.05 hod. Z Domaše, rekreačnej oblasti Dobrá ich vezme spoj späť o 10.45 hod. a 15.00 hod. A to s možnosťou prestupu na smer/zo smeru Prešov. Autobusy budú v prevádzke do konca augusta. (ver)