Okresy Svidník a Stropkov nemajú vybudovanú železnicu. V týchto mestách nie je ani mestská hromadná doprava. Takže v tomto smere obyvatelia regiónu trpia a sú nzevýhodnení. Avšak, prímestká autobusová doprava sa snaží na tieto nevýhody reflektovať.
Do Svidníka, alebo Giraltoviec železnicu nikdy nepostavili. Ideálnym spojením na cestu z hlavného mesta Bratislavy do tohto regiónu je preto kombinácia rýchleho vlaku InterCity a autobusového prípoja. “Rovnako môžu cestovať obyvatelia zemplínskeho mesta Sečovce, kam vlaky nepremávajú už od roku 2003. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci s autobusovými dopravcami SAD Humenné, ARRIVA Michalovce a eurobus Košice vytvorila zoznam prípojov do týchto miest. „Uvedomujeme si, že cesta sa nekončí vystúpením z vlaku na stanici. Potrebujeme hľadať spôsoby, ako cestujúcemu pomôcť dostať sa čo najbližšie k jeho cieľu,“ hovorí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. „S našimi partnermi sme dohodli čakanie dvoch autobusov na posledný večerný vlak InterCity,“ dodáva. V autobusových prípojoch platí štandardné cestovné autobusových dopravcov. Do Svidníka alebo Giraltoviec sa dá cestovať s prestupom v Kysaku. K vlaku InterCity s odchodom z Bratislavy o 17:33 môžu využiť každý pracovný deň autobus spoločnosti SAD Humenné, ktorý v prípade nevyhnutnosti vlak počká aj 20 minút. V piatky okrem toho nadväzujú autobusové prípoje aj k predchádzajúcim dvom IC vlakom. V Košiciach je cez pracovné dni a v nedele k dispozícii šesť autobusových prípojov v smere do Sečoviec, v sobotu premávajú štyri. Prípojný autobus spoločnosti ARRIVA Michalovce na večerný IC vlak počká do desať minút. ZSSK štandardne zabezpečuje v Košiciach a Kysaku aj vlakové prípoje do Prešova, Sabinova, Lipian, Vranova nad Topľou, Trebišova, Michaloviec, Strážskeho, Humenného, a to k bežným rýchlikom, ale aj IC vlakom,” informoval Tomáš Kováč, Hovorca a riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko. Na prípojné vlaky v Humennom zas nadväzujú osobné vlaky do Medzilaboriec, Sniny a Stakčína.
Železnice Slovenskej republiky na svojej internetovej stránke železnicu do Svidníka spomínajú: „V roku 1943 bola uvedená do prevádzky trať Kapušany pri Prešove – Strážske. Súbežne s dokončovaním železnice Kapušany pri Prešove – Strážske prebiehala projektová príprava 57 km dlhej odbočky tejto železnice Nižný Hrabovec – Svidník. Projekt trasoval plánovanú železnicu údolím Ondavy. Jej prípravu zastavil blížiaci sa koniec vojny,” uvádza sa a www.zsr.sk
Prešovský samosprávny kraj (PSK) aj tento rok pripravuje špeciálne letné spoje. Turisti sa tak ľahšie dostanú na Domašu, k Ľubovnianskemu hradu, do Pienin i na severovýchod Slovenska. Ľudia môžu sezónne spoje využiť počas celého leta až do septembra.
Posilnené autobusy odvezú turistov aj toto leto k lodi Bohemia na Domašu, a to počas pracovných dní s odchodom z Hanušoviec nad Topľou o 9.50 hod. a 14.05 hod. Z Domaše, rekreačnej oblasti Dobrá ich vezme spoj späť o 10.45 hod. a 15.00 hod. A to s možnosťou prestupu na smer/zo smeru Prešov. Autobusy budú v prevádzke do konca augusta. (ver)
The project is co-financed by the Governments of Czechia, Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from International Visegrad Fund. The mission of the fund is to advance ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.
Projekt je financovaný vládami Českej republiky, Maďarska, Poľska a Slovenskej republiky prostredníctvom grantu Medzinárodného vyšehradského fondu. Cieľom fondu je propagácia nápadov udržateľnej regionálnej spolupráce v Strednej Európe.